Persbericht van PitchPr: nieuwe reclame regels alcoholhoudende dranken

Sinds 1 april 2024 zijn er vernieuwde reclamecodes voor zowel alcoholhoudende dranken als alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken.

De grootste veranderingen voor reclames zijn:
– Alle reclame voor alcoholhoudende dranken zal vanaf 1 april 2024 voorzien moeten worden van het logo NIX18. De vereiste hierbij is dat het logo ‘NIX18’ minimaal 1.25% van de oppervlakte van het formaat van het totale beeld beslaat.

  • Ook dient het logo NIX18 in video’s minimaal 10 seconden (in plaats van de huidige 5 seconden) in beeld te zijn.

Omdat influencers een belangrijk rol spelen in de marketing zijn de regels m.b.t. influencer marketing aangescherpt:
– Posts van influencers die gesponsord worden door alcoholmerken, mogen niet terechtkomen bij 18-minners;

– Influencers moeten ook het NIX18-logo gebruiken;

Verdere aangescherpte regel voor alcoholreclame op social media zijn:
– Adverteerders moeten actief meewerken aan de ‘opt-out’ mogelijkheid die platforms bieden aan mensen die bewust geen alcoholreclame willen zien;

– Alcoholreclame op TikTok is niet toegestaan

– Alcoholmerken kopen geen reclame op social media in op basis van profielen van personen onder de 18 jaar. Het is verplicht om op social media platforms (o.a. YouTube, Snapchat, Instagram) een 18+ leeftijdsfilter in te stellen op je account of separate posts wanneer beschikbaar.

Zie ook de website reclamecode.nl

Misschien vind je dit ook interessant:
Geen resultaten gevonden.
Tags: Wijn & social media, Wijn en reclame

Zelfde soort berichten

Geen resultaten gevonden.